Největší vizuální proměna českého sportu. Rok 2020 ve znamení změn
Rok 2020 byl pro sportovní příznivce náročným obdobím. Chyběly příležitosti, jak dát průchod fanouškovským emocím, ale i pro samotné sportovce šlo o nelehkou výzvu plnou dodatečných překážek. Sportovní prostředí má ale tuhý kořínek, a tak na minulém roce najdeme celou řadu pozitiv. Byl čas dokončit úkoly, kterým se času v rychle plynoucím závodním období nedostávalo.
I když jsme byli poprvé svědky odložení olympijských her, zaznamenal minulý rok jiný fenomén - byl rokem nejrozsáhlejší proměny sportu po oku lahodící stránce. Celkem pět svazů v něm připravilo nové vizuální identity. K nim se přidá ještě šestý, který období dokázal využít, ale fanouška ještě chvíli bude držet v napětí s představením. Koncept vizuální proměny představil i organizační tým LA 2028.
Triatlon
Nová éra českého triatlonu! Pod heslem #triatlonspojuje představila v prosinci Česká triatlonová asociace kompletní komunikační balíček, který nemá spojovat pouhé tři disciplíny, ale také lidi a elementy. Vodu se zemí, kov s krví a bolest s euforií. Hravé a ostré hrany skládají jak jednotlivé disciplíny - plavání, cyklistu a běh, ale již tradičně napojují národní hrdost využitím státní vlajky i barevnosti. Autorem loga je Lumír Kajnar a jeho aplikaci rozpracoval do uceleného systému velmi precizně Petr Ševcovic. Dresy potom do systému začlenil přímo jejich dodavatel.
Lyžování a snowboarding
Zatímco triatlon změnil kompletně svou vizuální identitu a nahradil původní z roku 2011, Svaz lyžařů ČR si k listopadovému 117. výročí jeho založení nadělil „jen“ nový komunikační kabátek. Původní logo i název svazu zůstává pro oficiální komunikaci zachován. Sportovní veřejnost se ale bude setkávat s novou jednotnou značkou Czech Ski and Snowboard, která kromě transformace do anglického jazyka klade důraz na spojení lyží i snowboardu, což se odráží formou stop v nově vzniklém piktogramu zasazeném do české vlajky. Na národní hrdost je napojena i barevnost využitím trikolory nebo uvedením roku založení s odkazem na nejstarší sportovní svaz na světe. S novým vizuálním stylem je spojena i koncepce digitální komunikace s využitím infografik a v odvážných aplikací merchandisingu. Na celém díle se svazem pracovala téměř půl roku kreativní agentura NMDS.
Skateboarding
Po devíti letech nové logo představila Česká asociace skateboardingu. Těsně po původně plánovaném konání olympijských her Tokio 2020. Skateboarding si na olympijskou premiéru bude muset počkat, ale o to lepší vizuální podívaná to bude. Odvážná, hravá a ledabylá identita vznikla ve spolupráci s týmem Frankatelier a citlivě spojuje účel oficiální - reprezentativní s nesvázaností skate komunity. Ten funkčně vycházel z heraldického lva podobně jako Český hokej v roce 2018, ale hravou formou spojování úseček nabízí celou řadu dodatečných aplikací piktogramu v rámci jednotného vizuálního stylu. Logu dominuje i rozdělení názvu Skate-boarding. Silné typografii navíc nechává asociace prostor vyniknout, kde jinde, než v tištěné formě na plakátech, které uvidí fanoušek v ulicích.
Basketbal
O změnu vnímání sportu jako životního stylu se v červenci na slavnostním galavečeru přihlásila České basketbalová federace. Jde o práci ve sportu etablovaného grafického studia Dynamo (Český volejbal, 2018, pozn. aut.) a obsahuje velmi rozsáhlý a propracovaný systém značek českého basketbalu včetně napojení na partnery. Nahrazuje 13 let starého předchůdce a zjednodušuje tím i název, který z oficiální podoby CZ BASKETBALL využívá v aplikacích i zkratku CZ BSKT, která stylově podtrhuje merchandising. Kromě silné typografie logo doplňuje i dynamický motiv míče. Jako jediné z výčtu navíc zvládlo vytvořit identitu bez vazby na státní symboly.
Badminton
Not BAD! Badmintonový míček a slovní hříčka jako dominanta nové vizuální identity Czech Badminton. I ten po vzoru lyžování nebo basketbalu nasazuje anglický jazyk. Svěží je podoba piktogramu míčku, do které je vložena dvojice liter B a A tak, aby vznikla slovní hra B.A.D. napojením na hlavičku míčku. Ta dál vyniká na merchandisingu, kde se dál vtipně rozvíjí. Nemám nejmenší pochyby, že si fanoušci i hráči české reprezentanty zapamatují. Identita vyloženě křičí svou touhu uspět u mladší generace, ale skrývá i trochu retra. Za novým pojetí stojí Triple Bang Agency.
Zveřejnil(a) Czech Badminton dne Středa 6. ledna 2021
Bonus: LA 2028
Spojené státy představily v září identitu pro plánované Letní olympijské hry 2028 (oficiálně Hry XXXIV. olympiády) a v duchu „Jsme občané světa. Světa, kterému říkáme LA," se nese jak úvodní klip, tak i hravá a proměnlivá identita sdružující jednotlivé komunity v duchu diverzity a kreativity. Do různých podob loga vtiskla svůj otisk celá řada kreativců s různými způsoby vyjádření litery A, ze které je složena zkratka pořadatelského města Los Angeles (LA).