
Sportovní marketing zažívá boom. Ale jen úspěchy nestačí
Petr Hercík, výkonný ředitel agentury SPORT INVEST Marketing, říká: „Zhruba tři roky pozoruji trend, kdy se zájem o využití sportovců v marketingu komerčních firem zvedá.“ Jak spolupráce fungují v praxi? I o tom bude mezinárodní konference PIAF, která se uskuteční v termínu 23.-24. května v Praze.
PIAF se koná pravidelně již od roku 2010 a v oblasti marketingu a komunikace je největší konferencí svého druhu u nás. Její část s názvem SPORT 2017 zaštiťuje i předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. Vstupenky kupujte ZDE.
„Sport jako téma jsme zařadili do programu až loni a mělo velký úspěch, proto ho letos zopakujeme. Má to velký potenciál. Myslím si, že našemu trhu máme co sdělovat,“ přibližuje ředitel PIAF Marek Hlavica.
Sportu je věnovaný celý jeden den a hovořit během něj bude i stříbrný kajakář z olympiády v Londýně Vavřinec Hradilek mj. o tom, jak se dá balancovat mezi sportovními a komerčními povinnostmi.
„U menších sportů je zájem sponzorů klíčový. Už to není o tom jen závodit a sbírat medaile, člověk musí být i šikovný a umět sám sebe prodat, aby o něj byl zájem,“ míní Hradilek.
Jeho slova potvrzuje i Petr Hercík z agentury SPORT INVEST, která zastupuje více jak 350 sportovců včetně fotbalového brankáře Petra Čecha, házenkáře Filipa Jíchy nebo rychlobruslařky Martin Sáblíkové.
„Je také nutné přihlédnout k tomu, že úspěšných sportovců je u nás celá řada, na velikost země až neúměrná. Je nesmírně důležité, aby jeho či jeho agent nebo manažer byli aktivní v komunikaci se sponzory.“
Hercík rovněž upozorňuje, že ani medaile z olympijských her nezajistí sportovci nekonečnou popularitu a pozornost. Sponzoři si vybírají – a hledají ty, které je dokáží odlišit od konkurence.
Valenta průkopníkem
Silnou značkou bylo například bývalé beachvolejbalové duo Kristýna Kolocová a Markéta Sluková, akrobatický skokan Aleš Valenta zase po své „zlaté“ olympiádě v Salt Lake City spustil v českém sportovním marketingu revoluci. Nikdo předtím nezúročil medaili z Her tak jako on.
„Sportovci musí budovat svoje jméno především pro kontinuální rozvoj kariéry. Silná jména přitahují a mají i po několika letech větší šanci získat například lepší pracovní příležitost,“ dodává Hercík.
Podle něj zažívá sportovní marketing v posledních letech boom. Jeho konec prý nastane v době, kdy většina firem bude se sportovci spolupracovat a jejich hodnota tím pádem v očích veřejnosti klesne.
„Dávno pryč jsou časy, kdy sportovci či kluby považovali marketing za nadbytečnost a firmy používali sport pouze jako nosič jejich loga. Teď je klíčové hledat neotřelé způsoby kooperace a vytvářet uvěřitelné aktivace.“
Sportovci s největším počtem fanoušků na sociálních sítích (k 16. 5. 2017)
Jméno | ||
Petr Čech | 5 209 637 | 1 400 000 |
Jaromír Jágr | 740 040 | 115 000 |
Petra Kvitová | 661 263 | 242 000 |
Martina Sáblíková | 317 464 | - |
Gabriela Koukalová | 205 874 | 59 400 |
Eva Samková | 187 218 | 11 300 |