České nástupové kolekce už si všimli i v Japonsku
Mnozí z těch, kteří se inspirovali minulostí, utvářeli budoucnost. Může to být i případ módní návrhářky Zuzany Osako, jež ve spolupráci s ALPINE PRO vytvořila nástupovou kolekci pro olympijské hry v Tokiu. Sportovce oblékla do národních barev - v hlavní roli s modrotiskem.
„Osako se kombinací modré horní části a bílé části spodního oblečení explicitně přihlásila k nástupové kolekci z olympijských her v Tokiu roku 1964,“ píše ve své recenzi Barbora Půtová, sociokulturní antropoložka a historička umění z Filosofické fakulty Univerzity Karlovy.
V kolekci olympijského týmu je obsažen motiv rozpažené gymnastky v kombinaci s květem, jenž navazuje na typickou modrotiskovou paletu vzorů.
Modrou a bílou Osako obohatila o červenou barvu na stuze a v kožené obuvi, čímž odkazuje na trikoloru a státní barvy České republiky. „Zatímco modrotisk v minulosti doplňoval české a zejména moravské kroje, Osako jej uplatnila na dámské jupce a pánské vestě českého olympijského týmu,“ doplnila Půtová. „V kolekci olympijského týmu je obsažen motiv rozpažené gymnastky v kombinaci s květem, jenž navazuje na typickou modrotiskovou paletu vzorů.“
To nejlepší
Výjimečný design není jen způsobem, jak prezentovat naděje národa na olympijský úspěch. Spojuje také české a japonské tradice. „Když jsem viděla tuto kolekci, řekla jsem si: Páni!“ nechala se slyšet japonská návrhářka Mičiko Jamanaka. „Existují příběhy o modrotisku v Japonsku i v České republice, včetně toho, jak se lišila jejich výroba.“
Kolekce je podle ní způsobem komunikace se světem. Významným doplňkem je vějíř, který se v Japonsku používá velmi dlouho a považuje se za štěstí i projev úcty. „Myslím si, že je důležité přemýšlet o tom, jak vznikala česká nástupová kolekce. Návrhářka strávila spoustu času přemýšlením o japonské kultuře,“ doplnila Jamanaka.
Kolekce spojuje mnohé požadavky a představy, ale splňuje také řadu závazků a cílů. „Patří k nim pokora, nepodbízivost, dobře zvládnuté řemeslo a v neposlední řadě kontinuita a aktualizace tradiční techniky modrotisku,“ vysvětlila ještě Půtová.
„Česká nástupová kolekce není okázalá v duchu globalizované a unifikované estetiky nadnárodních módních značek, ale o to více podporuje českou národní identitu a tradici a prosazuje kvalitu českých výrobků a výroby.“